selamat


I made this widget at MyFlashFetish.com.

"kata Prof.Dr.Sheikh Yusuf Al-Qaradhawi dalam kitab karangannya Fiqhul Jihad "Menggunakan internet untuk menyampaikan maklumat Islam,menyampaikan suara Islam dan memperlihatkan Islam merupakan SATU JIHAD UTAMA"

Sunday, May 22, 2011

TAWARAN HEBAT!!!!

Jom Sertai sama ada sebagai GURU atau MURID di www.mengaji.my


p/s: Jangan lengah-lengah lagi...Daftar Segera..sementara masih ada ruang &  peluang

Wednesday, May 4, 2011

Untungnya Rakyat Selangor !!!

Sebagai rakyat SELANGOR  apakah HAK ANDA
dan
KEISTIMEWAANYA



NEGARA BERKEBAJIKAN

Selangor adalah negeri terkaya di Malaysia menyumbang lebih dari 58% KDNK Malaysia. Bagi memenuhi aspirasi Kerajaan Berkebajikan maka satu agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) telah dilaksanakan bermula tahun 2008. Tujuan agenda MES ini adalah untukmenyalurkan kekayaan negeri dan hasil yang diperolehi supaya dapat diagihkan kepada seluruh rakyat tanpa mengira agama dan fahaman politik. Agenda ini berkemampuan untuk meringankan beban kehidupan rakyat khususnya golongan berpendapatan rendah akibat daripada kadar sara hidup dan inflasi yang tinggi ketika ini. Ini secara tidak langsung dapat menigkatkan taraf kehidupan rakyat di Selangor. 

Fasa I :
1. Tabung warisan anak Kelahiran Selangor (TAWAS)
2. Bekalan air percuma bagi 20 meter padu
3. Hadiah anak masuk Universiti
4. Skim Mesra Usia Emas (SMUE)
5. Mewujudkan Pusat Khidmat Krisis Sehenti (OSCC)
6. Tabung Anak Pekerja Ladang

Fasa II : 
1. Kemudahan Cuti Bersalin (90 hari) ;
2. Kemudahan cuti untuk suami yang isterinya bersalin (14 hari) ;
3. Cuti kematian suami (30 hari) ;
4. Caruman takaful (OKU dan anak yatim)
5. Tuisyen rakyat

Fasa III :
1. Skim kesihatan wanita (Mamogram) ;
2. Bantuan kepada peniaga muda (Graduan yang tidak dapat pekerjaan) ;
3. Bimbingan perniagaan kepada belia ; 
4. Bantuan anak ke taska ;
5. Bantuan anak tadika ;
6. Bantuan mendirikan rumah tangga ;
7. Elaun ibu tunggal ;
8. Elaun khas suri rumah ;
9. Bantuan memiliki rumah tangga.


BEKALAN AIR 20 METER PADU PERCUMA

Membekalkan air percuma bagi 20 meter padu pertama kepada pengguna domestik bermeter individu


HADIAH IPTA / IPTS

RM 1,000 diberikan kepada anak Selangor yang melanjutkan pengajian ke IPTA / IPTS yang diiktiraf kerajaan dengan mengikuti pengajian peringkat diploma atau ijazah sarjana muda dari keluarga berpendapatan rendah.


TABUNG WARISAN ANAK SELANGOR (TAWAS)  

Pemberian simpanan permulaan oleh kerajaan negeri sebanyak RM100 bagi setiap pendaftaran yang berjaya. Pada usia 18 tahun, anak-anak ini akan menerima RM1,500 seorang hasil daripada pelaburan TAWAS.


SKIM MESRA USIA EMAS

Khairat Kematian bernilai RM 2,500 termasuk bayaran RM 1,000 dalam tempoh 24 jam selepas warga emas berdaftar meniggal dunia.


TUISYEN RAKYAT PERCUMA (PTRS)

Menyedari bahawa pendidikan yang sempurna dapat mengubah dan mempertingkatkan taraf hidup seseorang maka kerajaan Selangor memberi tuisyen secara percuma untuk subjek teras seperti Bahasa Melayu, Sejarah, Matematik,  dan Bahasa Inggeris. Pelajar PTRS juga diberi peluang mengikuti Kem Motivasi SPIES, Seminar Teknik Dan Strategi Menjawab SPM, Pecutan Akhir SPM serta Solat Hajat Perdana secara PERCUMA


SKIM MIKRO KREDIT 

Skim ini bertujuan membantu golongan miskin berpendapatan memperoleh dana bagi memulakan atau melebar luas perniagaan sedia ada sebagai salah satu usaha membebaskan daripada kepompong kemiskinan.


BUKU JINGGA

Jika diberikan mandat untuk menerajui Malaysia maka Pakatan Rakyat akan melaksanakan Pelan 100 hari pemerintahan  

1.   Mereformasikan institusi penting negara seperti Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Pejabat Peguam Negara, Polis Diraja Malaysia untuk mengembalikan kewibawaan kepada sistem pentadbiran kerajaan ;

2.   Memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) ;

3.   Mengarahkan Khazanah Nasional Berhad, Kumpulan Wang Simpanan Nasional Pekerja dan badan milik kerajaan yang memiliki konsesi lebuh raya untuk menyempurnakan ambil alih aset lebuh raya oleh kerajaan dengan tujuan menghapuskan tol;

4.   Merombak struktur subsidi negara bagi mengurangkan subsidi kepada pihak swasta dengan  memindahkannya bagi menampung perbelanjaan subsidi rakyat;

5.   Mengiktiraf peranan dan jasa kakitangan awam dengan mengkaji semula struktur gaji bermula dengan menaikkan imbuhan perguruan sebanyak RM500 sebulan setiap guru sebagai penghargaan kepada mereka ;

6.   Menjadikan air sebagai hak rakyat dengan mengembalikan semua konsesi pengurusan air yang diuruskan  swasta kepada kerajaan ; 

7.   Menyediakan perkhidmatan internet Wi-Fi percuma kepada semua rakyat di kawasan bandar dan separa bandar ;

8.   Membatalkan Felda Plantations bagi membuka ladang yang kini diuruskannya kepada generasi kedua dan ketiga FELDA ;

9.   Menaikkan royalti minyak kepada Sabah, Sarawak, Terengganu, dan Kelantan kepada 20 peratus ;

10.  Menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyelesaikan kemelut pendatang tanpa izin dan kerakyatan di Sabah

Diterbitkan oleh :
Unit Media Portfolio Penerangan
Pusat Khidmat Masyarakat ADUN Bangi 
No. 8 Jalan 1/4 Bandar Baru Bangi,
43650 Selangor Darul Ehsan 
Tel/Fax : 03-8925 0891
e-mail : drshafien26@gmail.com  

SEBARKANLAH KEBAIKAN INI JIKA BENAR KAMU CINTAKAN KEBAIKAN UNTUK DIRIMU

kepada Rakyat Selangor...Untung x anda??
Kepada seluruh rakyat Malaysia...apa point yang saya nak cakap kat sini...Jika Pemerintah yang cintakan Keadilan memegang tampuk pemerintahan.. I'Allah pulangannya akan kembali kepada rakyat..


~Erti Hidup Pada Memberi~
(bak kata Ustaz Hasrizal)

Friday, April 29, 2011

Jom kempen !!

Assalamualaikum...terdetik di hati nak mencoret sedikit d blog..
Mungkin apa yang saya hendak nukilkan disini berbentuk perkongsian mahupun peringatan..

Hari ini kita sering didedahkan dengan pelbagai masalah sosial..dari sekecil2 masalah sehinggalah sebesar2 masalah.Pelbagai formula cuba diketengahkan untuk menyelesaikan masalah yang melanda khususnya buat Umat Islam

Nabi s.a.w sudah pun menjelaskan formulanya sejak 1432 tahun yang lampau..
tinggal lagi sama ada kita TERlupa atau SENGAJA lupa atau BUAT-BUAT lupa..(ad beza ke..)

Apa kata Baginda s.a.w kepada umatnya??
Sabda Rasulullah s.a.w, "Aku tinggalkan kepada Ummatku 2 perkara, jika mereka berpegang teguh kepadanya maka mereka tidak akan sesat selama-lamanya iaitu Al-Quran dan As-Sunnah" saya pasti ramai yang sudah maklum dengan Hadis ini namun persoalnnya sejauh manakah ia benar-benar menjadi pegangan dalam hidup kita??

Apa kata kita mulakan dengan diri kita ...hidupkan kembali Sunnah Nabi s.a.w, buat kempen untuk diri sendiri, keluarga, sahabat2 sekelas/sekolej/sekampus/sekerja...bertemakan 1 HARI 1 SUNNAH..

kali ini saya nak kongsi satu amalan yang rasanya kalau ditanya kepada Umat Islam di Malaysia ni berapa kerat sangatlah yang praktis Sunnah nabi ini...sebab ap?? myb sebab x terasa akan kepentingan mengamalkannya..Jom kita sama2 pakat amal..

Tuesday, April 26, 2011

Adakah Anda Hebat???

salam..
Kepada pembaca Budiman sekalian..petang ni saya teringin nak share beberapa info...

Ada banyak cara untuk menjadi orang yang hebat..
kalau ikut salah satu dari petua Mak saya yang tercinta..katanya amal Surah As-Shaf ayat 9-12 Juz 28,.. Alhamdulillah rasa perubahan positif bila mengamalkannya..Tq Mum

Semalam saya dapat lagi satu petua untuk menjadi seorang yang hebat....

kata seorang penceramah yang saya dapat dari rakaman hasmadi88 http://www.youtube.com/user/hasmadi88#p/f katanya bagaimana nak menjadi orang hebat?? kita kena belajar dari Bangsa yang Hebat


Sebab itu Rasulullah pernah bersabda belajarlah kamu dari orang cina 4 perkara :

Pertama : Belajarlah kamu cara-cara nak buat kertas, kerana apa? faedahnya kamu boleh menulis Al-Quran diatas helaian kertas lalu menyebarkan keseluruh dunia

Kedua: Belajarlah cara untuk membuat Sutera..(Aik? bukan sutera haram dipakai oleh orang lelaki ke?) benar tapi cuba lihat apa rasionalnya Nabi suruh belajar buat Sutera..Jawapannya: ia digunakan untuk membalut pedang..Bukankah bagi orang2 Arab, pedang itu satu lambang kemegahan??

Ketiga : Belajarlah daripada orang2 Cina cara2 hendak membuat mercun/bahan letupan.
pastinya kegunaannya untuk peperangan.

Keempat: Belajarlah daripada orang2 Cina cara-untuk membuat tembikar..sebabnya orang Arab ni dia suka simpan air dalam tembaga..sedangkan tembikar lebih elok & selamat untuk menyimpan air, sekalipun dalam cuaca yang panas terik.

p/s: Sekiranya terdapat kesalahan @ penambahbaikan boleh tinggalkan diruangan komen ye..Syukran

Monday, April 25, 2011

Takallam Billughah Arabiah Sambil MenYanyi

Bagi anda yang mempunyai anak-anak yang liat nak mengaji, cuba bagi diorang tengok lagu ni, pastu suruh dia nyanyi..mak & ayahnya pun nyanyi la sekali...nak bagi lidah yang terbelit tu kembali normal..hehe..

Sampai satu tahap anak-anak boleh nyanyi tanpa tengok lirik...time 2 boleh bagi saguhati sebagai tanda penghargaan atas usaha gigih mereka...bukan senang tau..yer lah..anak2 orang lain sibuk duk nyanyi lagu jiwang + cintan-cintun + dan yang seangkatan dengannya dalam versi Melayu n Inggeris.... tapi anak kita tiba2 nyanyi alif ba ta versi lagu arab...Tabik Spring bagi ibu bapa yang berjaya buat...

Selamat Mencuba..!!!



  Ini Liriknya


Bagi yang x faham maknanya , dont worry saya ada terjemahannya...


Alif is for rabbit that runs and plays and eats carrots so he won't get tired.
Baa' is for duck that jumped and fell making the cat laugh at her.
Taa' is for a gold & diamond crown on the head
'THaa' (thank)' is for fox who caught a chicken, for he is sly when he needs to be
Jeem is for camel in the desert like a ship on the water.
'Haa'' is for hajj, the best desire to walkroam around the ka'ba.
'KHaa' is for bread at the merchant, only hungry people eat it.
Dal is for rooster and his good sound making 'athan' on the rooftop.
'THal (the)' is for wolf a tuff monster who fears nothing but dogs.
Raa' is for man who found revelation, for he is honest and trusworthy
Zayn is for flower, yellow and red, to my eye she is the nicest view
Seen is for watch, she tells me the time, at school or at home
SHeen is for sun, a fine making, it gives warmth and light
'Sad' is for hunter who threw his net, and then caught a fish.
'Dad' is for officer who protects my home and provides security.
'Ta' is for child who is clean and in good appearance.
'THa' is for a nail that we cleaned. It got a little longer so we cut it.
'Ayn' is for an eyesoul who fears his creator(Allah) doing good things that please him.
'GHayn' is for (ghar hiraa') hiraa' cave where the Quraan came down.
Fa is for elephant with tusks and he is a friends O friends
'Qaaf' is for moon that has the time(date) for who asks.
Kaaf is for dog who lived beside me, cares for my sheep and guards my house.
Laam is for meat that makes me grow(muscles) and it covers my bones.
Meem is for masjid, the house of God, in it I make all my prayers.
Nuun is for river.. the nile river that is generous.
Haa' is for pyramid, high and a symbol of strength.
Waw is for face for the human, there is light of faith.
Yaa' is for hand that draws a flower, creates a shape and shows and idea


Sunday, April 24, 2011

Langkah Sang Mujahid

Buat sahabat-sahabat yang dikasihi kerana Allah
Semoga setiap langkah ntum diiringi dengan mardhiahNYA
Teruskan perjuangan
Memang ianya pahit
Kerana Syurga itu manis



The Zikr – Wahai Mujahid

Wahai para mujahid
Maralah kehadapan
Kerahkanlah tenagamu
Dan jua fikiran
Korbankanlah hartamu
Sekalipun jiwa raga
Teguhkan keyakinan
Teruskanlah perjuangan
Ulang 2x

Wahai para mujahid
Janganlah terpengaruh
Ujian nikmat hidup duniawi
Biarpun ianya begitu indah
Namun hanya sementara
Memang berjuang itu terkorban
Kerana kita berjuang untuk berkorban
Itulah asam garam perjuangan
Syarat mendapat cinta Allah

Ulang rangkap satu 1x

Wahai para pejuang kebenaran
Suburkanlah semangat juangmu
Setiap masa sepanjang hayatmu
Dengan irama hiburan ini
Tempuhilah penderitaan
Didalam perjuangan
Kerana itu adalah penghapus dosamu
Berjuang kerana Illahi
Walaupun sedikit tetapkan dinilai
Sebagai amalanmu yang Soleh

Wahai para mujahid
Maralah kehadapan
Kerahkanlah tenagamu
Dan jua fikiran
Korbankanlah hartamu
Sekalipun jiwa raga
Teguhkan keyakinan
Teruskanlah perjuangan

Memang berjuang itu terkorban
Kerana kita berjuang untuk berkorban
Itulah asam garam perjuangan
Syarat mendapat cinta Allah

Wednesday, April 20, 2011

Selamatkan MALAYSIA

Hari ini saya nak berkongsi  beberapa maklumat berkaitan Politik sikit...jangan kata politik tidak penting..sekalipun anda sudah merasa muak dan bosan dengan permainan politik yang berlaku pada hari ini namun sebagai seorang rakyat anda harus cakna dengan perkembangan yang berlaku..

Jom lihat hasil pemerintahan Negeri bawah Pakatan Rakyat walaupun baru beberapa tahun memerintah kecuali Kelantan..MABRUK !!

Tengok tu bukan sikit...tak dapat bayang kalau Allah izinkan BN perintah di Kelantan..Nauzubillah

Anda sendiri boleh menilai..ini baru tengok pendapatan balak sahaja, belum lihat hasil yang lain..Alhamdulillah Allah izinkan orang yang selayaknya berKuasa di Kedah Darul Aman...Orang Kedah Bijak!! teruskan CELIK nah dalam PRU akan datang..

Beralih ke Negeri Pulau Pinang..semua maklum Ketua Menterinya cuba mencorak pemerintahan seperti Umar Abd Aziz..Subhanallaah.. Lim Guan Eng pun ada keinginan nak perintah cara Islam..Mudah2an Allah beri hidayah kepada beliau..Allaahumma Aaamiin 
                                                            

Seterusnya Negeri kelahiran ambo...Selangor yang terCINTA..negeri yang terkenal dengan Lubuk Rezeki


Baru tengok hasil pasir...MasyaAllah jauh berbeza dengan pemerintahan sebelum ini..
Orang Selangor...teruskan mengundi Calon yang benar-benar nak bawa agenda Islam.. Bayangkan sekiranya dalam PRU13 nanti Allah izinkan kemenangan berpihak kepada orang yang selayaknya..i'Allah aman Malaysia..
  
Bagi sesiapa yang dah boleh mengundi jangan buat-buat lupa nak pergi daftar mengundi...Time PRU nanti celikkan mata hati anda..setiap Undian anda amat berHARGA..bagi individu yang bencikan dengan Politik Malaysia ni...Ingat! Nabi kata "Seseorang Muslim yang tidak mengambil berat akan urusan orang Islam Dia bukanlah dikalangan mereka"..

kita sebagai rakyat sebenarnya punya KUASA menentukan jenis pemerintahan yang bagaimana yang kita mahukan..sama ada yang ZALIM atau yang ADIL...yang KOTOR rekodnya atau yang BERSIH..

Buatlah penilaian sebaiknya..Jangan disebabkan Undian kita menyebabkan tertegaknya Pemerintahan yang Korup, zalim lagi menyesatkan..

Anda mampu mengubahnya..!!

"Ya Allah selamatkan kami dari Pemerintahan yang Zalim
celikkan mata hati kami dengan Kebenaran Ya Rahman
Lemahkan musuhMu Ya Allah Yang Maha Gagah lagi Maha Perkasa
Berilah mereka Taufiq dan Hidayah sebelum tibanya Hari Penyesalan
Kurniakan lah kami nikmat mengecapi Baldatun Thaiyyibatun  Warabbun Ghafur
Perkenankanlah Ya Allah"








Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Motivasi